Selasa, 04 Januari 2011

Bedana Harta jeung Elmu

HIJI waktos Kangjeng Nabi Muhammad Saw kantos sasauran, "Kuring bisa diibaratkeun kota elmu, sedeng Ali lawang pantona." Eta kasauran ti Kangjeng Nabi Saw teh nimbulkeun hasud jeung dengki ti golongan Khawarij, nyaeta golongan nu misahkeun ti paham Sayidina Ali ra.
     Maranehna ngarasa ham ham kana kaarifan Sayidina Ali ra.  Nya ngumpulkeun sawatara kokolot ti antara maranehna, geusan nguji, naha enya Ali teh arif jeung wijaksana? Sababaraha masalah ditanyakeun ka Sayidina Ali ra. Salasauang di antarana harita nanya kieu, "He Ali, utama mana elmu jeung harta?"
     Diwaler ku Sayidina Ali ra., "Elmu leuwih utama batan harta."
     "Naon dasarna anjeun ngajawab kitu?" pokna deui.
     "Elmu teh pusaka para Nabi, sedeng harta mah pusakana Karun, Sadad, Fir'aun jeung nu sejenna," walerna deui.
     Satuluyna nu ditanyakeun ku nu kadua ge sarua kawas nu mimiti. Atuh waleren Sayidina Ali ra ge angger nu tadi keneh. "Elmu leuwih utama batan harta."
     "Naon dasar anjeun?" tanyana deui.
     "Elmu bakal ngajaga diri anjeun, ari harta mah sabalikna nya anjeun nu kudu ngajagana."
     Basa jalma nu katilu nanya, teu beda ieu ge diwaler ku Sayidina Ali ra teh teu beda ti ka nu kahiji jeung kadua ngan alesanana nu beda teh, "Harta mah mun ku anjeun ditasarruf-keun (dibikeun) bakal ngurangan, sedeng ari elmu mah anggur bakal nambahan."
     Waleran Sayidina Ali ra ngeunaan kautamaan elmu batan harta ka nu nanya kaopat beda deui, "Nu boga harta sok disebut bahil jeung 'goreng', tapi nu miboga elmu sok disebut 'kaagungan' jeung 'kamulyaan'."
     Kumaha waleran Sayidina Ali ra ka nu nanya kalima? "Nu miboga harta musuhna loba, ari miboga elmu mah sabalikna, nu loba teh babaturanana."
     Ka jalma kagenep ti kokolot golongan Khawarij teh, Sayidina Ali ngawaler kieu, "Elmu leuwih utama batan harta lantaran harta kudu dijaga sedeng elmu mah teu kudu dijaga."
     Kaarifan Sayidina Ali ra nu disebut lawang pantona elmu teh katangen oge tina waleranana ka jalma katujuh, "Elmu leuwih utama batan harta lantaran di aherat engke, nu miboga harta mah bakal dihisab sedeng jalma  nu miboga elmu bakal meunang syafa'at."
     Ditanya ngeunaan naon dasarna ngawaler elmu leuwih utama batan harta ku nu nanya kadalapan, Sayidina Ali ra ngawaler kieu, "Harta bakal ancur ku lilana jaman, tapi elmu mah moal rusak, moal musnah sanajan sakumaha lilana oge."
     Beda deui waleran ka jalma kasalapan mah, "Harta bakal ngajadikeun hate hiji jalma jadi teuas, sedeng elmu malah bakal ngajadikeun hate eta jalma teh cahayaan.'
     Kokolot nu kasapuluh ge sarua ukur jawabanana nu beda teh. Waleran Sayidina Ali ra. "Elmu leuwih utama batan harta."
     "Dasarna?"
     "Nu miboga harta bisa ngaku jadi Pangeran lantaran harta nu dipimilikna, sedeng jalma nu miboga elmu mah bakal ngaku dirina teh salaku hamba lantaran elmuna."
Semet dinya taya nu tumanya deui. Satuluyna Sayidina Ali ra. sasauran kieu, "Mun maraneh masih panasaran sual bedana harta jeung elmu, ku kuring bakal dijawab kujawaban nu beda-beda sapanjang kuring masih hirup keneh mah."
     Ku cariosan Sayidina Ali ra kitu, antukna mah eta golongan anu nguji Sayidina Ali ra teh ngaraku, tetela Sayidina Ali ra teh bener-bener arif tur wijaksana.***
T'saf

Implikasi KB Terhadap Pendidikan, Kesehatan dan Kesempatan Kerja

Ukuran kemakmuran suatu Negara dalam teori ekonomi adalah bagaimana Negara tersebut mampu meningkatkan income percapita masyarakatnya. Walaupun teori ini sering diperdebatkan, karena yang paling tepat adalah income perkapita yang dihubungkan dengan produktivitas percapita. Untuk meningkatkan produktivitas tersebut, input yang sangat strategis bagaimana kualitas penduduk atau SDM dapat ditingkatkan. Peningkatan SDM tidak sekedar berguna meningkatkan produktivitas saja, melainkan untuk mengejar sasaran pembangunan yang  telah ditargetkan. Maka jawaban yang paling strategis dan arif adalah guna meningkatkan pembangunan, pembenahan SDM perlu dilakukan.   Melalui jalur inilah modal manusia atau human capital dapat melanjutkan pembangunan yang lebih merata di masa mendatang. Pembangunan berkelanjutan (sustainable development), tidak hanya tergantung bagaimana melola sumber daya alam yang ada, tetapi juga bagaimana melola sumber daya manusianya yang berkualitas. Pengembangan SDM berwawasan professional ternyata membutuhkan waktu dan investasi jangka panjang. Pendidikan tidak sekedar berorientasi teks book, tetapi harus berpikir kritis dan logis, dan tetap bersandar pada etika akademik.
     Belakangan ini, pendidikan merupakan suatu barang mahal. Wajib belajar yang dikumandangkan pemerintah hingga 9 (sembilan) tahun semakin menggerogoti dana yang ada. Pesan Undang-Undang Dasar, bahwa 20 persen dari anggaran pembangunan untuk pendidikan, ternyata belum mampu mengangkat persoalan rendahnya SDM kita. Pemerintah terus berkutat membagi ’kue pembangunan’ yang sedikit itu, kepada begitu banyak persoalan negeri. Sementara pada sisi lain, dana pembangunan relatif terbatas. Karena dana pembangunan  yang ada, dan berasal dari pajak serta pinjaman luar negeri, diperlukan juga untuk sektor lain yang dianggap mendesak. Inti permasalahannya tidak lain karena, besanya jumlah anak didik yang harus dibina diseluruh negeri. Dengan besarnya jumlah anak didik, implikasinya investasi dibidang pendidikan relatif tinggi. Disinilah pemerintah sulit memenuhi anggaran 20 persen dan  meningkatkan kualitas pendidikan. Amanat undang-undang tersebut baru bisa diwujudkan pada anggaran sekarang. Tarik menarik berbagai kepentingan mewarnai pembagian hasil pembangunan. Sementara itu, pihak swasta belum cukup mampu untuk terjun lebih jauh membangun masalah pendidikan. Posisi ini semakin terasa, ketika anggaran pembangunan lebih banyak dialokasikan untuk sarana yang rusak akibat bencana dan ana musibah lainnya.  Suksesnya program KB, tentu jumlah anak didik anak menurun secara signifikan, sehingga pemerintah lbeih terfokus terhadap pembangunan kualitas pendidikan di republik ini. Pernahkan kita berpikir demikian?
     Secara periodik, pertumbuhan angkatan kerja nasonal berkisar antara 3 hingga 5 persen setiap tahunnya (supply side). Sedangkan dilihat pertumbuhan ekonomi nasional setiap tahunnya, hanya sekitar 5 hingga 6 persen (demand side). Pertumbuban ekonomi nasional itu juga didorong oleh laju pertumbuhan sektor keunangan dan perbankan, yang sedikit menyerap  tenaga kerja. Menurut literatur (lyn squire), pertumbuhan kesempatan kerja sangat tergantung pada pertumbuhan output agregat dan pertumbuhan produktivitas rata-rata tenaga kerja.
     Konteks makro, ada kecenderungan ”tarik menarik” dalam upaya mencari pekerjaan di sektor tertentu. Sehingga fenomena ini membuktikan mobilitas tenaga kerja haruslah diantisipasi secara bijak. Sektor pertanian akan berbenturan dengan hukum ”low of demenishing return” yang terjadi di pedesaan. Sedangkan di daerah perkotaan akan berbenturan dengan ”involusi perkotaan”. Pada tataran mikro, perangkat yang langsung terkait dengan masalah tenaga kerja, belummenunjukkan suatu sinergi untuk pembangunan ketenagakerjaan yang bertanggungjawab. Variabel yang merupakan lingkungan psar ketenagakerjaan seperti : 1 kondisi dunia usaha, 2. pendidikan sekolah dan luar sekolah, 3. budaya masyarakat, 4. kondisi pasar global, 5. kondisi ekonomi, 6. perkembangan teknologi, dan 7. peran lembag akolektif, perlu penanganan yang koordinatif. Namun pengembangan dan pembangunan ketenagakerjaan, idealnya dilakukan melalui pendekatan dari sisi penawaran. Karena pertumbuhan penawaran tinggi, tidak mungkin proses pembangunan dapat dipacu dengan cepat akan mampu mengatasinya. Pembangunan ketenagakerjaan dari sisi penawaran, dengan menakan laju pertumbuhan angkatan kerja. Penekanan laju pertumbuhan angkatan kerja ini tentu jawabannya adalah program Keluarga Berencana (KB).
     Sisi penawaran tenaga kerja (supply side) pada dekade belakangan semakin mengkhawatirkan. Implikasinya adalah akan terjadi ekses tenaga kerja yang melebihi kapasitas yang diperlukan oleh sektor lapangan usaha. Dengan demikian, tingkat pengangguran tinggi, dampaknya akan berderet masalah sosial baru timbul. Pada konteks ini, betapa strategisnya program KB untuk menyeimbangkan antara supply side dan demand side pembangunan ketenagakerjaan.
     Tinjauan terhadap kualitas sumber daya manusia Indonesia, terutama dari aspek kesehatan, relatif masih memprihatinkan. Berdasarkan penilaian UNDP, kualitas SDM Indonesia yang diukur melalui indesk pembangunan manusia (human development index) mempunyai rangking memprihatinkan. Yakni 112 dari 175 negera di tahun 2003. dengan kaitan ini,  program KB dapat dikatakan program investasi pembangunan jangka panjang yang tidak dapat ditawar lagi. Secara nasional tahun 2015, harus tercapai NRR=1 atau setara dengan TFR=2,1. Target ini disesuaikan dengan visi keluarga  berkualitas BKKBN dan sasaran Millenium Development Goals (MDGs).
     Penduduk Indonesia yang besar, cenderung akan menghadapi persoalan kemiskinan, kekurangan gizi dan kesehatan. Anak anak didera kemiskinan, melarat karena kekurangan gizi protein pada masa pertumbuhannya menjadi fenomena memprihatinkan kita. Untuk kemiskinan, Alan Berg dalam; ’The Nutrion Factor’ menulis ’Sinar lincah karena rasa ingin tahu tidak tampak di mata kanak kanak. Mereka yang telah berumur 8 tahun. Anak anak tak bertenaga, untuk menghalau lalat yang mengerumuni koreng koreng dimukanya. Orang orang dewasa menyebrang jalan dengan gerak replek yang sangat lambat. Ibu ibu berumur, nampak seperti nenek  yang berumur lebih dari 60 tahun. Semuanya itu merupakan gambaran lumrahyang terjadi di negara berkembang.”
     Kemiskinan cenderung melemahkan kualitas hidup manusia. Rumusnya, apabila kualitas hidup turun, akan diperparah dengan besaran keluarga (family size) yang tidak terkendali. Sangat mengkhawatirkan adalah dengan mahalnya harga pangan karena krisis sedang terjadi dalam waktu cukup lama. Semakin memperburuk kualtias hidup manusia. Maka, human capital stock bangsa Indonesia, akan mewariskan manusia lemah, miskin, dan kekurangan gizi. Hal ini sangat mustahil mampu menghantarkan bangsa ke pitnu gerbang kemakmuran kelak. Kemiskinan dan kekurangan gizi terjadi saat ini, tidak mungkin dapat diabaikan begitu saja. Lingkaran tidak berujung pangkal seperti; pendapatan rendah, pangan mahal dan sulit, jumlahkeluarga besar, sempitnya kesempatan kerja, pengangguran, kemiskinan, mata rantai ini harus diputus. Salah satu cara untuk memutus mata rantai yang paling efektif dengan program Keluarga Berencana (KB).
     Keluarga kecil bahagia dan sejahtera, berkat mengikuti program KB, cenderung ketahanan hidupnya serta kesehatannya relatif meningkat. Tanda tanda klinis akan dapat dibedakan, dengan status sosial sama, keluarga kecil yang mengikuti KB dengan keluarga yang tidak mengikuti KB. Derajat kesehatannya, secara langsung akan membentuk kecerdasan seorang anak*
(Bunga Rampai, Program KB di Tengah Gempitanya Perubahan)

Duta KKB Prov. Jabar

SAWATARA waktu kaliwat, Badan Keluarga Berencana Nasional (BKKBN) Propinsi Jawa Barat netepkeun genep pasang Duta Kependudukan dan Keluarga Berencana (KKB) Remaja jeung Mahasiswa tingkat Prov. Jabar. Acarana lumangsung di Kota Cimahi.
        Nurutkeun Elma Triyulianti, salaku Kepala Seksi Remaja jeung Perlindungan Hak-hak Reproduksi BKKBN Jawa Barat, Pemilihan Duta KKB Remaja jeung Mahasiswa ieu the dina raraga neangan kader-kader program KB di tingkat rumaja. Lian ti mangrupa asset nu gede, rumaja the oge dina struktur kependudukan kawilang loba pisan jumlahna.
        Masih cek Elma Triyulianti,  ku ngangkat jeung netepkeun genep pasang Duta KBB ieu dipiharep sosialisasi ngeunaan keluarga berencana (KB) bisa leuwih karasa hasilna jeung angka perkawinan remaja di masarakat bisa saluyu jeung nu dipiharep ku pamarentah nyaeta dina umur 21-25 taunan. Sabab nurutkeun sumber data ti BKKBN rata-rata usia kawin rumaja di Jabar aya dina kisaran 18-19 taunan. Jeungna deui, rumaja ayeuna mah memang mikabutuh model-model nu bisa jadi panutan pikeun maranehna. Ku kituna ku ayana pamilihan duta KKB ieu dipiharep bisa jadi panutan pikeun para rumaja.*
Tesaf

Minggu, 02 Januari 2011

Conto Ahlak Mulya

ranggeuyan mutiara
DINA mangsa Imam Ali nyepeng kalungguhan khalifah, baju nu sok dipapake ka medan pangperanganana leungit. Tapi, heuleut sababaraha poe ti leungitna eta baju, baju teh keur dipapake ku saurang Nasrani.
   Teu panjang carita, eta urang Nasrani teh ku Khalifah Ali dibawa ngadep ka hakim. Anjeunna harita ngajukeun dakwaan.
   "Eta baju teh boga kuring," pokna ka hakim bari nunjuk kana baju nu keur dipake ku urang Nasrani tea.   
   "Kuring teu ngarasa geus ngajual eta baju sumawonna dihadiahkeun ka batur mah. Kari-kari eta baju aya di ieu jalma."
   Sanggeus Khalifah Ali rengse nyarita, pok hakim nanya ka urang Nasrani tea. "Khalifah geus ngadakwa, kumaha ceuk anjeun?"
   "Ieu baju lain nu sasaha, estu milik kuring," tembal si Nasrani kalawan tandes. "Lain hartina kuring nolak kana kalungguhanana jadi khalifah. Tapi teu mustahil anjeunna salah!"
   Ti dinya Hakim ngareret ka Imam Ali tuluy pok nyarita, "Anjeun geus ngadakwa manehna, tur teu diaku eta dakwaan teh. Hartina anjeun kudu mawa saksi pikeun bukti yen bener dakwaan teh."
   Diomongan kitu ku Hakim teh Khalifah Ali ukur gumujeng, teu lila pok sasauran. "Bener tah naon nu diomongkeun bieu ka kuring teh. Kuduna mah kuring teh mawa saksi, tapi kumaha atuh da kuring mah teu boga saksina ge."
   Nurutkeun hiji rumusan fiqh, geus ditetepkeun yen nu ngadakwa teh kudu boga saksi. Ku sabab kitu hakim ahirna netepkeun yen eta baju teh tetep milik si Nasrani.
   Sanggeus sidang rengse mah, eta si nasrani teh tuluy indit. Sabenerna mah manehna teh nyaho, baju saha eta teh.    Tapi sanggeus sababaraha lengkah ti tempat sidang, hate leutikna leah. Ti dinya manehna asup deui ka tempat tadi sidang. Sanggeus papahareup jeung hakim pok we manehna nyarita yen eta baju teh lain bogana, tapi nu Khalifah Ali.    Harita manehna nyarita kieu, "Cara pamarentahan jeung sikep nu dicontokeun kieu lain cara pamarentahan manusa biasa. Nu kieu mah kawasna cara pamarentahan para Nabi."
   Teu lila ti harita, si Nasrani asup Islam. Basa campuh perang Nahrawan, kalawan kaimanan nu pengkuh, manehna aya dina barisan kaom muslimin nu satia ka Imam Ali.*
T'saf

DR.Dr. Sugiri Syarief, MPA; "Konsolidasi Program KB Mutlak Perlu Pisan"


DINA FORUM pertemuan Konsolidasi Pemaduan Kebijakan Progam & Perencanaan Anggaran Pembangunan Kependudukan dan KB Nasional 2011 nu lumangsung di Bandung, ti 20-25 Juni 2010, dina biantarana nu ditepikeun ku Drs. Safrudin Hidayat, Sekretaris BKKBN Jabar, DR.Dr. Sugiri Syarief, MPA nandeskeun deui 3 arahan poko Kabijakan Pangwangunan Nasional nyaeta program pro rakyat, justice for all, jeung pencapaian MDGs. Leuwih jauh Sugiri ngajentrekeun yen dina ngarealiasikeun rencana kerja program pangwangunan kependudukan dan KB taun 2011, eta tilu hal teh kudu dijabarkeun dina wangun revitalisasi program KB jeung penyerasian kawijakan pengendalian penduduk. Dimana revitalisasi KB arahna kudu leuwih kana pembinaan tur ngaronjatna kamandirian kulawarga berencana, promosi nepi ka masarakat sadar kana pentingna program KB,ngaronjatkeun ketahanan kulawarga, pemberdayaan ekonomi kulawarga jeung ngaronjatkeun sistem informasi manajemen (SIM) nu basisna teknologi informasi. Sedeng dina hal penyerasian kawijakan pengendalian penduduk leuwih pokus kana hal peraturan perundangan ngeunaan pengendalian penduduk, parameter kependudukan nu ngawengku aspek kuantitas, kualitas jeung mobilitas serta pendidikan kependudukan ngaliwatan jalur formal jeung nonformal.
     Lian ti eta, Sugiri ge nandeskeun 12 hal poko nu kudu jadi acuan dina perencanaan program jeung anggaran tahun 2011 ieu; Kahiji, sakur kagiatan kudu boga output nu jelas, kaukur jeung bisa ditanggungjawabkeun. kadua, output nu dihasilkeun kudu sinkron jeung rencana pangwangunan daerah, katilu, sakur kagiatan nu rek dilakukeun kudu disusun kalawan cermat. Kaopat, prioritas kagiatan program KB diusahakeun leuwih ditujukeun ka kulawarga miskin; kalima, pencapaian MKJP dipiharep saluyu jeung PPM sarta kontrak kinerja masing-masing; kagenep, optimalisasi mobil unit penerangan; katujuh, optimalisasi kerjasama jeung media boh cetak boh elektronik. Kadalapan, redesign program-program KS; kasalapan, PLKB jeung kader di lapangan diperhatikeun; kasapuluh, petugas pelayanan medis KB diperhatikeun;, kasabelas, maksimalisasi pemanpaatan kualitas data boh data kependudukan, data KB,atawa data kulawarga sarta hal poko nu kaduabelas nyaeta ayana pengendalian jeung pwngawasan nu terus terusan pikeun jaminan pelaksanaan pangwangunan kependudukan jeung program KB boh di pusat boh di daerah malar saluyu jeung nu dipiharep.*
Tesaf